Vegetarianism ultra light

oktober 20, 2009

Jag har under i princip hela mitt liv drivits av tanken att om ett mål mat inte innehåller någon form av animaliska produkter är den inte fullvärdig. Dels har det säkert haft med min uppväxt att göra där kött alltid funnits vid middagen, dels har det haft med mitt intresse för träning och kost att göra då kött är en fullvärdig proteinkälla.

Men det har också haft att göra med någon form av patetisk åsikt om vad manlighet är och hur det är kopplat till maten. Vegetarianer jag kommit i kontakt med har i princip uteslutande varit mesar, kufar eller kvinnor. På grund av detta har jag haft en spärr mot vegetarisk mat som varit väldigt stark.

För ett tag sedan valde jag att göra slag i saken och börja äta lite vegetarisk mat. Den främsta anledningen till detta är den hemska djurhållningen vi har där djur utsätts för ett otroligt lidande. Jag kommer säkert ha anledning till att skriva om det närmare i framtiden, men nu räcker det egentligen med att säga att den som tittar på exempelvis hur gäss behandlas när de plockas eller hur kycklingar har det och inte mår dåligt inte kan vara en människa.

Jag kommer dock troligtvis aldrig att bli vegetarian. Istället har jag nu som första mål att äta vegetariskt två gånger i veckan. Eftersom denna mat är billigare kan jag dessutom lägga extra pengar på ekologiska alternativ.

Om du går i liknande funderingar kommer här ett tips: Laga vegetarisk mat som är tämligen bastant och mättande (pajer, falafel, pastasåser etc). Om du börjar med en lätt grönsallad kommer du garanterat bli missnöjd och hungrig igen efter 45 minuter. Detta leder i sin tur till ett rotande i frysen efter någon taskig oxbytt samtidigt som du ropar: ”vegetariskt, aldrig mer”.

Lämna en kommentar